Fontos azonban látni, hogy a kiégés valójában egy folyamat. A tartós, kezeletlen munkahelyi stressz fokozatosan vezethet fáradtsághoz és a teljesítmény jelentős visszaeséséhez. Nem minden stressz végződik kiégéssel, de a krónikus, megelőző stratégiák nélküli stressz nagy valószínűséggel igen.
A kutatások eltérő számokat mutatnak a kiégés gyakoriságáról, hiszen az érintettség szakmától, életkortól és országtól is függ. A segítő szakmákban (például egészségügyi dolgozók, pedagógusok, pszichológusok vagy szociális munkások körében) rendszerint magasabb az előfordulás, míg több észak-európai országban alacsonyabb a kockázat. Abban azonban minden vizsgálat egyetért: a kiégés nem egyetlen állapot, hanem egy folyamat. Ennek szakaszai a túlzott megterhelés, a konfliktusok és végül a teljes kimerülés.
Túlzott erőfeszítés szakasza: Egy 2018-as kutatás szerint a fiatal felnőttek 93%-a (!) érzi magát túlterheltnek, és mindössze 7% vallotta, hogy a túlterheltség érzése nem jellemző rá.
Konfliktusos szakasz: Az elbocsátások hátterében 50%-ban valamilyen konfliktus áll.
Teljes kimerülés szakasza: Más források szerint a pedagógusok 20%-a érintett a kiégés utolsó szakaszában.
A kiégés azonban nemcsak az egyént, hanem a szervezetet is komolyan érinti. Hollandiában például a kiégés okozta betegszabadságok a táppénzes napok mintegy 15%-át tették ki - egy olyan országban, ahol a kiégés alacsonyabb szintű kockázatnak számít.
A kiégés tehát nem csupán „végső fázis”, hanem sokkal inkább egy oda-vissza vezető út. Ha nem figyelünk, könnyen előre sodródhatunk a súlyosabb szakaszok felé, de a tudatosan bevezetett megelőző szokások segíthetnek visszafordulni, mielőtt késő lenne. Ezeknek a szokásoknak a kialakításában a Nyugizóna pszichológus csapata is támogatást nyújt: ebben a kiadványunkban összegyűjtöttük a munkahelyi kiégéssel kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket.
Tari-Czopkó Nóra pszichológus
Források:
- Agyapong, B., Brett-MacLean, P., Burback, L., Agyapong, V. I. O., & Wei, Y. (2023). Interventions to reduce stress and burnout among teachers: A scoping review. International journal of environmental research and public health, 20(9), 5625.
- Aukštikalnytė, E. Jeruzale, V. (2021). Burnout and conflicts from an employee perspective. Contemporary Research on Organization Management and Administration. Vol. 9 (1), 18 – 31. doi.org//10.33605/croma-012021-002
- Blazer, C. (2010). Teacher Burnout. Information Capsule. Volume 1003. Research Services, Miami-Dade County Public Schools.
- Butz M. és mtsai (2024): Stress and Burnout in the European Workplace and the Role of Resilience. Clinical Social Work and Health Intervention, 15(3). DOI: 10.22359/cswhi_15_3_01
- Geerlings, L. (2024). The impact of interpersonal conflict on employee burnout and task performance, and the role of conflict management styles (Master's thesis).
- Mental Health Foundation, (2018) letöltve: https://www.firstbeat.com/en/blog/burnout-among-young-employees/