Ezt a helyzetet vezetőként kezelned kell. Vajon mit kell ilyenkor tenned? Indulatkezelési tréningre küldeni a kollégát? Vagy a helyzetet szükséges alaposabban megismerni?
 
Sokszor valóban érdemes a stresszkezelésben segíteni a kollégát, de az is lehetséges, hogy a kollégád indulata (kevésbé szerencsés módon) rámutatott valamire, amire neked vezetőként nincs rálátásod. Indulatokat keltő helyzetben érdemes megnézni az okokat. Vajon mi bosszantotta fel a kollégát? Van-e olyan, ami nem eléggé tiszta számára, vagy esetleg az ügyfél számára?

Gondolhatod, hogy a munkatársadnak nem erőssége a türelem és a kommunikáció, ezzel együtt érdemes megvizsgálni a helyzetet. Szánjunk időt a körülmények alapos megismerésére, valamint a kolléga érzéseinek megértésére, az ő észleléseinek konkretizálására. Nehéz túltenni magunkat az előítéleteinken, mégis érdemes először lojálisnak lenni a kollégához, és csak ezt követően kezelni a “hogyan reagált” kérdéskört.  
 
Ehhez van egy szemléletváltó gondolatkísérlet javaslatunk:
 
Mi lenne, ha egy másik szemüveget vennénk fel, és azon keresztül néznénk rá az esetre?

  • Milyen jó, hogy a kolléga felidegesítette magát! Hiszen lehetne közönyös is, így viszont a lojalitásáról és a motiváltságáról tett tanúbizonyságot: annyira fontos neki ez a projekt, hogy bántotta valami hiányosság.
  • Mi van akkor, ha rámutatott egy rosszul működő folyamatra? Érdemes meghallgatni a szervezeti működés javításáról szóló javaslatait, és csak utána rátérni az indulatkezelés témára.

Ha a kolléga fejlesztése lesz az egyetlen lépésünk, üzleti szinten azt üzeni: "törődöm veled, adok megoldást". Pszichológiai szinten azonban egészen mást üzen: "szerintem te vagy a hibás". Ezt valószínűleg szeretnénk elkerülni, hiszen meg akarjuk tartani a jó munkaerőt, ezért arra biztatjuk a vezetőket, hogy szervezeti szinten is vonják le a tanulságokat az indulatos helyzetek kezelésekor.

 

Kép: Luis Cortes / Unsplash