Mi a szupervízió? 

A szakmai személyiség fejlődését, a szakmai identitás karbantartását elősegítő tanácsadási munkaforma. Egy segítő beszélgetés, amely abban támogatja a szupervizáltat, hogy több nézőpontból, mélyebb szinten rá tudjon látni aktuális munkahelyi elakadására, helyzetére, saját szakmai működésére.  

Kinek érdemes igénybe venni? 

Segítő munkahelyen – például szociális munka, lelki tanácsadás területén, önkéntesekkel dolgozó szervezetnél, pszichológus teamek esetén – olyan munkavállalóknak vagy vezetőknek, akik egy komplex munkahelyi vagy szakmai témában nehézséget, elakadást, zavart élnek meg, és szeretnék jobban érteni, hogy mi miért történik velük, nekik mi a részük a kialakult helyzetben, és mit tehetnek a helyzet javítása érdekében. 
Egy munkacsoport tagjai közösen is igénybe vehetik team szupervízió formájában, ha a közös munkával kapcsolatban szeretnének a nehézségekre, kihíváskora ránézni, és eközben csapatként egymást támogatni, egymás nehézségeiből tanulni, a közös működést, együttműködést tudatosabban megélni és karbantartani, fejleszteni. 

Miért szükséges? 

A szupervízió egyfajta hasznos lelassulást jelent a mindennapok mókuskerekében, amely során megszülethet egyfajta megértés, belátás a saját komplex helyzetünkre vonatkozóan, a kapcsolódó érzelmi terhek feldolgozásával. Mindez lehetőséget ad a belső erőforrások mozgósítására, a saját szakmai kompetenciák hatékonyabb működtetésére, és hozzájárul a kiégés megelőzéséhez. 

Mi történik a szupervízió során? 

A szupervizált elmesél egy olyan munkahelyi vagy szakmai esetet, ami aktuálisan foglalkoztatja. Ez mindig konkrét történet, aminek ő is a szereplője, és a kliensével/ügyfelével, a kollégáival, a felettesével/beosztottjával vagy a saját szakmai identitásával kapcsolatos. 
Ez az eset a beszélgetés kiindulópontja, mégsem az eseten van a fókusz, hanem a szupervizált szakmai személyiségén, kognitív és érzelmi megélésein, illetve reflexióin, tanulásán. Ebben a biztonságos, tét nélküli, elfogadó tanulási környezetben megtapasztalhatja, hogy csak rá figyelnek, fejlődhet, kapcsolódhat magához és másokhoz. 
A legtöbb segítő beszélgetési helyzethez hasonlóan a szupervizor nem ad konkrét tanácsot, hanem egyenrangú partnerként kérdésekkel, különböző segítői módszerspecifikus eszközökkel támogatja a szupervizáltat, hogy elmozduljon az elakadásából, közelebb kerüljön az őt foglalkoztató kérdéshez, jobban rálásson a saját helyzetére. 

Miben különbözik a coachingtól? 

Míg a coaching inkább eredményorientált, vagyis a tevékenység sikerére törekszik és legfőbb célja a teljesítőképesség fokozása, addig a szupervízió személyközpontú, a szupervizált lelki egyensúlyát és épségét védelmezi. 

Milyen formában lehet igénybe venni és mik a keretei? 

A szupervízió több formában is igénybe vehető: 

  • Egyéni 
  • Csoportos (5-9 főnek, akik korábban nem ismerték egymást) 
  • Team (5-10 fős teameknek, ahol a tagok ismerik egymást, munkakapcsolatban állnak) 

A szupervízió, bármely formájáról is legyen szó, sosem egy egyszeri alkalmat jelent, hanem egy folyamatot. 

  • Egyéni formában 50 perces alkalmakból áll, kétheti, ritkábban havi rendszerességgel. 
  • Csoport vagy team esetén 
    • másfél órás ülésekre kerül sor kéthetente, vagy  
    • kétszer másfél órás ülésekre havonta, rövid szünettel.

Mint minden segítő beszélgetésnek, a szupervíziónak is alapvető kerete a titoktartás.