Stresszfelmérés: pszichoszociális kockázatelemzés a munkahelyen 

A pszichoszociális kockázatelemzés során felmérjük, hogy milyen stresszfaktorok vannak jelen a szervezetben, és javaslatokat teszünk a feltárt kockázatok kezelésére.

A munkahelyi pszichoszociális kockázatok befolyásolják a teljes cég eredményeit, hiszen ha egy munkavállaló vagy egy csoport hatékonysága az elhúzódó stressz miatt csökken, az a teljes vállalati rendszerre hatással van.

A kockázatok felmérése az első lépés, ami megalapozhatja a későbbi célzott intézkedéseket, hogy hatékonyabbá tegyük a munkavégzési folyamatokat, illetve csökkentsük a munkavállalókra nehezedő nyomást és a munkahelyi stressz által okozott kiégés veszélyét.

 

Miért végezzünk munkahelyi stresszfelmérést? 

  • Mert a munkahelyi stressz olyan kockázatot jelent, ami akadályozhatja a hatékony munkavégzést, negatív hatással lehet a munkavállalók munkaképes állapotára és elköteleződésére.
  • Mert ha egy munkavállaló vagy egy csoport fokozott stressznek van kitéve, az a teljes cég működésére és eredményességére negatív hatással van.
  • Mert a pszichoszociális kockázatértékelés elvégzését törvény írja elő.
     

Felmérésünkkel úgy segítünk a magyar törvényi és európai OSHA szakmai irányelvnek való megfelelésben, hogy az a lehető leghasznosabb legyen a cég számára. A pszichoszociális kockázatértékelés jogi hátteréről itt olvashat bővebben.

Feltárjuk a stresszt okozó tényezőket, összegyűjtjük a dolgozók visszajelzéseit és több szinten elemezzük az adatokat. A vezetők számára konkrét, az adott szervezeti egységre vagy munkahelyre szabott javaslatokat teszünk.

A felmérés része egy 20 perc alatt kitölthető online vagy papír alapú kérdőív, valamint egyéni interjúk, fókuszcsoportok és az eredmények megbeszélése a vezetőkkel.

 

A kockázatértékelés lépései 

  1. Kérdőív segítségével felmérjük a dolgozókat érintő munkahelyi stresszorokat, azaz a stresszt okozó tényezőket.
  2. A kérdőívezést helyszíni bejárás, interjúk egészítik ki.
  3. Fókuszcsoportok segítségével feltárjuk a hátteret: csoportosan beszélünk a dolgozókkal, irányított kérdésekkel feltérképezzük a stresszorok okát, hatásait és összegyűjtjük a munkatársak megoldási javaslatait.
  4. Az eredményeket megbeszéljük a felsővezetéssel: szervezeti szintű áttekintést nyújtunk a leggyakoribb és leginkább zavaró stresszorokról, és fejlesztési irányokat javaslunk a cég számára.
  5. Az egyes osztályok vezetőit támogatjuk a saját csoportjukra vonatkozó eredményeinek kommunikálásában, egy ágazatspecifikus akcióterv összeállításában. Segítjük a munkavállalók bevonását az akcióterv elkészítésébe, illetve a vezetőt támogatjuk a javasolt intézkedések képviselésében. 

A Nyugizóna módszer előnyei 

  • Szervezeti szempontok

Felmérjük, hogy milyen stressznek vannak kitéve a szervezet dolgozói, és ez milyen hatással van rájuk. Nem keverjük a személyes és a munkahelyi szempontokat. Felmérésünkben a szervezeti stresszfaktorokra koncentrálunk. 

  • Személyesség 

A személyes beszélgetéseknek köszönhetően bizalmasabb kapcsolat alakul ki a kérdező és a válaszadó között. Az emberek sokkal szívesebben és könnyebben tudják megosztani az érzéseiket és a gondolataikat ebben a formában. Szakértőink segítenek a tényorientált hatékony megfogalmazásban. A fókuszcsoportok és az interjúk során a számok mögötti összefüggéseket is feltárjuk, és összegyűjtjük a dolgozók javaslatait.

  • Visszajelzés a vezetőknek 

Az eredményeket elemezzük és átlátható, szemléletes formában tárjuk a vezetők elé. Azonosítjuk azokat a területeket, ahol beavatkozásra van szükség, és javaslatot teszünk a fejlesztési irányokra és a módszerekre. 

 

Miért pszichológussal érdemes belevágni a felmérésbe? 

Kockázatokat keresünk, ezért kockázatokat fogunk találni. Ez néhány esetben fájdalmas lehet, de egyben értékes lehetőség, hogy a valós képet megismerve egy szakértő kezelni tudja a problémás területeket, mielőtt igazán elmérgesedik a helyzet.  

  

Ez a szolgáltatásunk önálló egységként is igénybe vehető, vagy más elemekkel kombinálva, csomagban is megrendelhető.