A kezeletlen munkahelyi konfliktusok állandó stresszforrást jelentenek. Mérgezik a légkört, csökkentik a motivációt, jelentősen rontják az egyéni és a szervezeti szintű teljesítményt.
Az okok feltárásával, a közös megoldások keresésével a konfliktusok feloldhatók és a munkatársak közötti együttműködés fejleszthető.
Miért kell a konfliktusokkal szervezeti szinten foglalkozni?
- Az emberi tényezőre visszavezethető teljesítményproblémák 65%-át nem az alkalmatlanság, hanem a nem megfelelő munkakapcsolatok rovására írhatjuk.
- A krónikus konfliktus 52%-kal csökkenti a teljesítményt.
- A felsővezetők idejük 20%-át, a középvezetők idejük 30%-át konfliktusok kezelésével töltik.
- A saját akaratukból kilépők 90%-a feloldhatatlannak tűnő, tartós konfliktus miatt megy el.
- Az elbocsátások 50%-ának hátterében megoldatlan konfliktusok állnak.
Ezek az arányok mind csökkenthetőek megfelelő konfliktuskezeléssel, a munkavállalók közötti együttműködés támogatásával.
Mi történik a konfliktuskezelés során?
- Az emberek és a problémák szétválasztása
- Az érdekek tisztázása, feltárása, megfogalmazása
- Több megoldási opció gyűjtése
- A mindkét fél számára elfogadható megoldás megtalálása
Hogyan működik a szolgáltatás?
- Az első lépés minden esetben a helyzetelemzés.
- Konfliktuskezelésre régi, nyílt elhúzódó konfliktusok esetén lehet szükség. Ilyenkor szükséges lehet egyéni és csoportos szintű intervencióra, majd egy fenntartó szakasz beépítésére.
- Az együttműködés támogatása kisebb munkahelyi viták, együttműködési nehézségek esetén hasznos. Ez egy könnyedebb folyamat, melyben elégséges lehet egy csoportos pszichoedukáció, azaz a pszichológiai ismeretek átadása egy workshop során, és nem feltétlenül szükséges a fenntartó szakasz.
Kevesebb konfliktus, kevesebb stressz
A konfliktuskezelő vagy az együttműködést támogató programok résztvevőit megtanítjuk arra, hogy képesek legyenek felismerni és figyelembe venni a másik fél szempontjait, és technikákat adunk a kezükbe a közös megoldások megtalálásához. Ha a viták nem veszekedést jelentenek, hanem előrevivő gondolatokat hoznak, az a dolgozók lelki nyugalmára és a munkavégzés hatékonyságára egyaránt jó hatással van.