kép forrása: pexels.com

Feszültséget okozó helyzetek a munkahelyeken az újranyitás kapcsán

A vezetők számára azért különösen nehéz ez a helyzet, mert nekik kell állást foglalni arról, hogy mi hogyan történjen. 

Az első kérdés az, hogy a vezetők egymás között el tudták-e dönteni, hogy mi legyen az irány, meddig tartanak az általuk megszabott határok és hol lehet valamennyi rugalmasságot engedni a dolgozóknak. Meg kell állapodniuk abban, hogy mi lesz a protokoll, milyen ütemben, milyen lépéseken keresztül történik az újranyitás. Ha nincs egy ilyen konkrét elképzelés, ami mögé a vezetők teljes mellszélességgel felsorakoznak, akkor biztosan nehéz és stresszes lesz a folyamat.

A második nagy kérdés az, hogy a vezető mindezt hogyan kommunikálja. Nincs olyan megoldás, ami mindenkinek jó. Bármilyen alaposan előkészítik is az újranyitást a vezetők, biztosan lesz olyan, akinek nem fog tetszeni. Ez is feszültséget jelent, erre is fel kell készülni lelkileg. 

Végül fontos kérdés az is, hogy hogyan vonják be a folyamatba a dolgozókat: egyáltalán be kell-e őket vonni, és ha igen, mennyire. Feszültséget hozhat az is, ha még a vezetői döntéshozás előtt megkérdezik a dolgozók véleményét, és aztán végül mégis másként történnek a dolgok. Érdemes először vezetői szinten egyeztetni az elképzeléseket, és utána megkérdezni a dolgozókat arról, hogy a rugalmas keretek között mi az ő megoldási javaslatuk, mire van szükségük.

Amire építeni lehet: a korábbi tapasztalatok

A tavaly nyári újranyitási tapasztalatokra lehet, sőt kell építeni. Előfordulhat, hogy onnan vannak olyan rossz tapasztalatok, amelyek megakadályozzák a vezetőket abban, hogy most szabadon tudják meghozni a döntéseiket. Egészségfejlesztő és coaching pszicológusként abban segítünk, hogy megtalálják a saját válaszaikat.

Először megnézzük, hogy a korábbi hasonló helyzetben milyen tapasztalatok születtek, hogyan sikerült a helyzetet megoldani, van-e ezzel kapcsolatban esetleg olyan trauma, amit fel kell dolgozni, vagy éppen egy kis módosítással, finomítással fel lehet használni őket újra. Megnézzük azt is, hogy vannak-e változásmenedzsmenttel kapcsolatos pozitív tapasztalatok. Minden cégnél rengeteg változást kellett kezelni már korábban is, ezért biztos, hogy találunk olyan példát, amire most építeni tud a vezető.

Reális helyzetértékelés

A pozitív erőforrások és tapasztalatok feltárása mellett beszélünk arról is, hogy a vezető fejében mi a legeslegrosszabb forgatókönyv, ami megtörténhet. Egy pszichológus itt tud igazán segíteni. Eleve realitáskontrollt ad, hiszen sok mindent elképzel mindegyikünk, de ezek közül nem mindennek van valós esélye. Átbeszéljük a legrosszabb eseteket és segítünk rájuk felkészülni. 

Fontos téma a felelősségvállalás kérdése is: érzi-e a vezető, hogy hol van a határ, ameddig felkelősséget vállalhat, és hol van az, ahol már nem. Személyiségfüggő ez is: egy nagyon aktív, dinamikus, megoldásorientált ember hajlamosabb esetleg mások felelősségét is magára venni. Nagyon fontos, hogy a vezetők ne higgyjék, hogy egyedül vannak. Azonosítani kell, hogy kire számíthatnak, milyen támaszaik vannak.

Egy-két konzultáció segít abban, hogy egy vezető reálisan átlássa a helyzetet, és nyugodtabb, higgadtabb lelkiállapotban tudja az egész újranyitási folyamatot kezelni.